CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Islamic Widget

Thursday, December 20, 2012

Syabab Pilihan???




Remaja Dan Masalah Hati..

Syabab Pilihan???

Salam ‘alaik buat semua sahabat-sahbat yang ana kasih, apakata kita tanya satu soalan kepada diri kita.

Apa Khabar Iman???
Nafsu pula bagaimana???
Neraca Amal pula Kanan Atau kiri yang lebih BERAT???

Fenoma mencari Imam untuk kita menjadi makmum buatnya, menjadi berleluasa begitu banyak sekali pada masa kita…ye memang tidak dinafikan fitrah manusia untuk mencari pasangan hidup yang soleh wa solehah, namun seperkara kita lupa tentang tanggungjawab untuk menjadi seorang muslim wa muslimah yakni hamba Allah yang bertaqwa kepadanya.

PERSOALAN UTAMA : ADAKAH KITA BERHIJRAH KERANA SYABAB ATAU KERANA ALLAH???

“Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs 'Umar ibn al-Katthab Radhiallahu ‘anhu beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.







Penekanan yang ana nyatakan dalam pengajaran hadis adalah :

i.            Hijrah adalah suatu peristiwa besar dalam Islam di mana umat Islam diperintahkan berhijrah. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, dia akan dikurniakan pahala besar, sebaliknya jika kerana dunia atau perempuan, maka dia hanya mendapat apa yang diniatkannya.

ii.            Walaupun hijrah sudah tiada lagi, namun hijrah dengan makna meninggalkan maksiat kepada melakukan taat juga dianggap hijrah yang akan dikurniakan pahala

Jadi mungkin kita mahu berubah untuk mendapat syabab yang soleh, berserban, berjubah, seorang hafiz dan sebagainya, itu hanya pada luaran bagaimana pula dari segi dalaman, tidak dinafikan manusia akan menjadi pemangkin ( Catalyst ) dalam usaha kita berhijrah, tetapi di khuatiri hijrah itu bersifat sementara, analogi keadaan begini, andai orang yang kita berubah kerana dia, hilang dalam hidup kita, satu  persoalan, adakah kita akan tetap dalam landasan yang betul, atau penyakit hati mrnjadi lebih carca merba, kita mungkin akan kembali kepada jalan yang menyimpang, maka berhijrahlah kerana Allah SWT, sesungguhnya tiada nikmat yang lebih nikmat selain daripada nikmat Islam dan Iman.

Jangan risau tentang soal jodoh, kita behijrah kerana Allah, InsyaAllah dijalan Allah juga kita bertemu.
Berpeganglah pada janji Allah SWT dalam Surah An-Nur ayat 26

Lazimnya perempuan-perempuan  yang  jahat  adalah  untuk  lelaki-lelaki  yang  jahat, dan  lelaki-lelaki  yang  jahat untuk  perempuan-perempuan  yang  jahat  dan  (sebaliknya)  perempuan-perempuan  yang  baik  untuk  lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan  pengurniaan  yang mulia

Konklusinya Mantapkan Aqidah kita kerana Allah, Moga dalam pencarian Mardhatillah kita sentiasa mendapat manafaat, serta mampu member manafaat kepada orang lain.

0 comments: