CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Islamic Widget

Friday, May 20, 2011

Pilihlah Cinta Yang Diredhai~~

anda juga digalakkan untuk membaca artikel ini :



Assalamualikum Warahmatullah Hiwabarakatuh.

Cinta..cinta yang hakiki atau Cinta Duniawi…pilihan ditangan anda..kerana dirimu begitu berharga.

Allah Taala berfirman, bermaksud: "...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)" (Surah An-Nur, 24:26)

Justeru itu kita harus memahami bahawa cinta bukannya satu perlakuan yang meleburkan batas antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram melainkan lafaz akad dan nikah. Namun pada masa kini, kebanyakan manusia tidak kira tua atau muda mengekspresikan cinta mereka seperti mana yang dilakukan oleh masyarakat barat. Persoalannya adakah itu yang dimaksudkan dengan “CINTA” sedangkan ada jalan yang halal mengapa harus memilih jalan yang menuju kelembah kehinaan???

Justeru itu, kita harus memikirkan dengan sebaik-baiknya. Islam tidak menghalang umatnya untuk saling sayang-menyayangi, namun bukan dengan cara membawa anak dara orang kehulu dan kehilir. Islam membenarkan pertunangan, justeru itu untuk berkenalan pilihlah jalan yang diredha Allah S.W.T.

"Apabila datang kepadamu seorang laki-laki datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaqnya maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerusakan yang merata di muka bumi." - HR Tarmidzi dan Ahmad

Maka pilihlah jalan yang direhai oleh Allah S.W.T. ingatlah cinta tidak boleh dipaksa tetapi boleh dipupuk..umpama pohon yang bertahun-tahun ditanam dan disiram tetapi tidak dibaja maka tidak akan berbuah pohon tersebut, namun apabila dibaja dan dijaga berbunga dan berbuahlah pohon tersebut. Umpama cinta jika cinta yang dibina berlandaskan Syariat Islam maka, cinta itu dapat dipupuk apabila dipupuk cinta itu maka lahirlah zuriat yang Insya Allah yang akan berjuang di jalan Allah S.W.T.






~~jadilah muslimin dan muslimat sejati~~
April 2011: Aku Minat Kepada Dia...
HafizFirdaus.com - Saturday, 21 May 2011

0 comments: