CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Islamic Widget

Saturday, June 11, 2011

Jarak Dan Ruang Dalam Memelihara Hubungan


Jarak Dan Ruang Dalam Memelihara Hubungan

Assalamualaikum W.B.T…

“ Cinta itu bahasa setiap hati. Tidak boleh dijual beli kerana sangat berharga dan percuma ia, seperti mangis dan misteri yang manis”

~Helen Steiner Rice~

Remaja pada masa kini, bercinta umpama belangkas..ke sana dan ke mari tanpa mahram dan tanpa ikatan yang sah…kerana ..setiap yang berdua pasti ada yang ketiga…ini juga merupakan nasihat dan peringat kepada anda sebagai pembaca dan juga kepada diri saya juga..Harus kita ingat bahawa jika bertunang sekalipun bukan merupakan lessen untuk berdua-dua tanpa mahram, dan harus diingat bahawa kehadiran mahram itu bertujuan untuk mengelakkan berlakunya maksiat ..Allah SWT berfirman di dalm surah Al-Hijr ayat 39


قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ . إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ

Iblis berkata, “Wahai Robbku, disebabkan engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, (maka) akan aku perindah[2] bagi mereka (keturunan Adam) apa yang ada di muka bumi dan pasti akan aku sesatkan mereka semua, kecuali hamba-hambaMu yang mukhlashin[3]”. (QS : Al Hijr [15] : 39-40).

Justeru itu, mengapa harus memilih maksiat jika jalan pernikahan itu yang sememangnya halal sudah terbentang luas di hadapan mata…tepuk hati tanyalah iman…

Saya ingin memetik isi kandungan daripada buku “Memahami Bahasa Cinta Lelaki” yang ditulis oleh Zambri Mohammad yang menyatakan…” Dalam beberapa keadaan, wujud pasangan bercinta sebelum perkahwinan yang mencipta ruang dan jarak yang agak jauh. Bukan bermakna mereka tidak suka antara satu sama lain, tetapi ia disifatkan sebagai jarak selamat untuk masing-masing saling berinteraksi. Malah dalam membentuk jarak selamat, kehadiran seorang mahram memainkan peranan penting.”

Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhu,juga meriwayatkan bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda (maksudnya),
“Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama melainkan jika ditemani oleh mahramnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 3006)

Juga melalui hadis berikut (maksudnya),

“Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama kerana Syaitan akan hadir sebagai orang ketiga.” (Hadis Riwayat Ahmad, al-Musnad, 1/18)

Justeru itu kita dapat melihat bahawa bertapa pentingya jarak dalam sesuatu perhubungan demi menjaga kepentingan masing-masing dan demi untuk menjauhkan diri daripada maksiat….justeru itu !!!

“Jangan sesekali membiarkan hanya seorang lelaki dan seorang perempuan berjumpa tanpa mahram disisi mereka, ianya ditegah dengan sebuah hadith sahih mengenainya, (Sesungguhnya yang ketiga daripada keduanya ialah syaitan), tidak patut membiarkan api dan kayu bersama (makin ‘terbakar’ la kalau dibiarkan berdua). Yang patut diambil berat juga ialah kaum keluarga terdekat, seperti ayah mertua, ipar dan sesiapa pun yang bukan mahramnya daripada berduaan.”

0 comments: